21 Januari 2011

ZENTEL terbaik!

Setiap dalam tubuh manusia ada bermacam-macam cacing!! haaaaaaa..CACING...!
mesti kita rasa geli dengan nama cacing..apatah lagi melihat atau pegang cacing. (saya lagilah...sangat geli dengan binatang-bantang berdarah sejuk... cam cicak..katak.. adoiyaiii... sumpah secara autonya aku leh lempang muka orang kalu mereka saja nak takut2kan dengan fauna ni..)

bagaimana nak membunuh cacing dalam perut kita?
-kalu kat luar bolehlah kita pok pok kan dengan kayu..haa padan muka. tapi ni dalam organ kita beb??
meh meh..jangan malu-malu nak baca ok.. kita sharing maklumat ni...


okay pertanyaan dan jawapan ni..

BAGAIMANAKAH CARANYA CACING BIASA MASUK KE DALAM TUBUH KITA?
...Cacing biasa boleh masuk ke dalam tubuh kita melalui 2 cara yang UTAMA
-pengotoran makan melalui telur cacing(makan tercemar selalunya)
-penembusan jejentik melalui kulit kita (dasyat ok... dapat bolos suka hati)

SIAPAKAH YANG MENDAPAT JANGKITAN CACING BIASA?
..kesan atau akibat jangkitan cacing diantara negeri2 berbeza setingi-tingginya 90%dan serendah2nya 5%.. kesan lebih tinggi berkemungkinan berlaku dikawasan pertanian terutama yg meluas menggunakan air najis sebagai baja.(fuhhh... bagi yang dok pendalaman lebih berpotensi...
KANAK-kanaklah yang selalunya lebihmudah berjangkit penyakit cacing biasa..kerana dlm usia yang sedang aktif mereka sangat gemar bermain dikawasan luar rumah.(adoii lah... maksudnya bermain dikawasan yang tercemar dengan kekotoran gitu.. biasalah budak-budak suka je main tanah... pastu main pasir... kan..)

JENIS-JENIS CACING BIASA YANG MEREBAK
-DiMalaysia ,jangkitanyg paling biasa merebak ialah jangkitan cacing CAMBUK-
diikuti oleh cacing gelang,cacing kait,cacing kerawit dan cacing benang.( haiyottt banyak nya nama cacing..camne agaknya rupa cacing-cacing ni kan? tu kene rajin search kat google bebeh!!
nak tauk tak.. cacinh CAMBUK adalah cacing yang paling sukar dihapuskan.. (haishh seram lakk dah dgn cacing ni...)



ok.. itu cerita pasal cacing....untuk membunuh cacing..saya syorkan satu tablets yang baik untuk killin da cacing itu.. nyahh engkau dari dalam badanku!! hiks...tapi before tu kene tau apa itu ZENTEL

apa itu zentel guys?? -tgok org tanya tak tau... okay,akak gitau k..ingat dan sila pergi cari nanti!

ZENTEL;


mengandungi ALBENDAZOLA METIL (5-(PROPILTHIO)-1H-BENZIMIDAZOL-2-Y1)karbarmat ..yakni sejenis sebatian hasil daripada kajian SmithKline & French selama 15tahun- siapa tu..aku tak tau..tapi tabik giler bila buat kajin memakan berbelasan tahun ok.. penyabarnya saintis ni kan... (sifat ingin tahu melampau-lampau)

BAGAIMANAKAH CARANYA ZENTEL MENOLONG ANDA JIKA ANDA DIJANGKITI CACING BIASA?? OHH..Cacing niii... jahat suka bagi penyakit...
-zentel boleh membunuh cacing cambuk yang sukar dirawat.Bukan semua ubat yang boleh menghapuskannya..((haaaaaaaa..dengar tu... jgn ingat cacing ni tak degil... sangat raja degil pun ado nak mati.)
-zentel juga boleh membunuh semua jenis cacing biasa.(baguslahh..atleast takdelah cacing montok dlm perut.. patutlah ebrat aku tak naik-naik.. ganas eh ko cacing.. cit)
-zentel membunuh kedua2nya iaitu jejentik dan cacing cacing dewasa sahaja. Oleh itu jika anda menggunakan ubat cacing lain,anda terpaksa memakan ubat lagi apabila jejentik yang tidak mati cukup waktunya menjadi cacing.( cehh.. hebat ko cacing.... ah! gila kuasa dalam tubuh badan hmmm..)
-zentel telah digunakan dengan berkesan ke atas lebih 5juta pesakit siseluruh dunia. ( u see..... kalu dah berjuta juta ni.. sure ni ubat terbaik wok)
-zentel boleh dimakan bila-bila masa sahaja.

sekarang..sudah fahamkan... okay ada sikit lagi info ni guys!!

BERAPA BANYAKKAH ZENTEL YANG HARUS SAYA MAKAN DAN BERAPA HARI LAMANYA??

-Jangkitab caing gelang,cambuk,kait dan kerawit..
bagi orang dewasa dan kanak kanak berusia 2tahun ke atas ..makanlah  satu botol 10ml cecair zentel(400mg) atau 2tablet zentel - hanya untuk dimakan sekali sahaja. tidak ada setengah-setengah ok. nanti tak berkesan plak...membiak dengan hebat cacing itu kalu tak dihapuskan..bagi kanak-kanak berikan separuh bahagian dari dosis org dewasa. MENGERTI?!

SIAPAKAH YANG TIDAK SEHARUSNYA MAKAN ZENTEL??
-haruslah wanita mengandung dan bayi 12 bulan ke bwah dilarang mengambil zentel!!
(ingat ya.... tidak boleh.. nanti mengundang bahaya!!!


okay.... mesti tertanyajugak..bila lagi boleh makan lagi zentel ni kan??
haaa..bagus punya soalan... kita bolehmengambilnya selepas 3bulan pengambilan sebelum untuk menjauhkan daripada dihinggapi lagi oleh jejentik itu!!!!!

semoga yang kurus tu.. bila makan.. dan boleh berisi... cacingcacing bye-bye lerrr!!
yang dan mantain badan tu.. leh jaga badan dengan sempurna jugak. cacing berlebihan tidak baik untuk kesihatan. yang terlebih sihat pun.. akan boleh hapuskancacing-cacing montok dalam perut tu..
so.... untuk kesihatan bersama belilah zentel kat farmasi tu k... baik!! cuma rm 7 lebih 2tablets tu..yang botol tu i tak sure.. tapi yang pasti berpatutan...

selamat mencuba.....


motip: sejak 1bulan lepas makan zentel ni.... banyak juga yang tegur saya sudah berisi ok. yelah dulu dok makan-makan tapi badan kerepeng.. kesin tol. tapi kata-kata mak saya tak pernah tipu.. dia cakapsaya sudah berisi.. **apa lagi saya angkat kaki kata YESSSSSSSSSS!! suke ler tuuu.. cuma nak tunggu timbang hujung bulan ni jer..harap-harap dari 43kg tu.. naiklah 5kg .. hiih..resultnya hujung bulan ok!!







-caranya mudah.....anda pergi ker farmasi.. anda cari tablet ZENTEL namanya. haaaaaaaaaaa...

2 ulasan:

  1. hai...:) sy br terfikir nak makan ubat cacing... sy pun geli sgt dengan cacing... eiii... hehe... sy nak tanye kalau kite makan zentel ni kalau die kuar time kite ehem-ehem* tu cacing tu dah hancur atau dlm bentuk cacing.... sy takutla.... huhu

    BalasPadam
  2. dtg from google dok cari beza ubat cacing n mana yg terbaik..nice info n thanks...

    BalasPadam

terima kasih ;)

klik iklan ini..macam² menarik!!

nuffnangx