6 Ogos 2011

Mengelupar air berebut² nak keluar dari mulut!!

 kebiasaannya akan ke dapur dulu untuk minum. ntah apa kes pagi tadi lepas  saya borak pasal adik tak jadi balik raya ni... terus jer terjah dapur, mak saya pun mengiringi saya sambil cakap pasal fizi.


"takpelah,asal kat sana selamat semua.. lepas operasi balik lah"-kata mak!

Ayat mak ni kekadang menyakinankan saya. kekadang tu risau pulak saya..ye kitorang bukan biasanya nak jauh²an.. mak tak kisah.. tapi bila dia fikir sangat mulalah dia nak sedih². Saya ni pulak lain hal.. tak leh tengok orang sedih².. terus nak berjurai sama airmata. kekadang saya beredar je kalu dah masing² dok mengenang kejauhan tu kan. eh eh.. lupakan pasal tu...sambung pasal saya kat dapur tu pagi tadi.


boleh cantik punya ambik cawan.. tuang air nescafe dan minummmmmmmmmmmmmmmmm!!! 
ha.boleh steady lagi wak... tu baru seteguk!!! bila nak masukkkk kali ke 2 dan minum habis masuk dalam mulut... saat itulah mengeluparnya air nescafe berebut² nak keluar!!!-terusssssssssss cawan tu lepas dari tangan masuk dalam singkiii..dalam hati kata- PUASA!!!
-terpana mata mak saya tengok ,siap senyum lagi!!! 
PUASA ; hari ke-6 

yang keluar dari mulut saya hanyalah perkataan " AIEEEEEEEE" sambil senyum campur gelak terkejut kan diri sendiri yang puasa dah masuk hari ke-6 baru nak nyayok! LOL~

-Nak wat camne rezeki pagiii hari.. nak nak pulak air nescafe! duishh! 

saya terus kumur² mulut... sambil tatap cermin!! apa sudah jadiiii? kiki oi! 
puasa diteruskan .. kerna saya bukan sengaja! -oh!



****************************************


kebiasaan ini telah dianjurkan oleh Rasulullah SAW .bahwa ketika kita minum hendaknya duduk kemudian minumlah dengan seteguk-seteguk jangan sekali gus. ini boleh menyebabkan kita sesak nafas..jantung kitak dapat mengepam dengan sempurna bila kita berhenti bernafas saat kita minum air., kemudian jika air yang kita minum itu masih panas jangan ditiup tetapi didinginkan terlebih dahulu..ternyata sunnah nabi yang dicontohkan 14 abad yang lalu ternyata terbukti sekarang maha besar Allah.


*******************************************

2 ulasan:

  1. haha. kalau tak sengaja, takpe kan? tq for the info!!

    BalasPadam
  2. hehehehe...mek pernah gia juak...sik terperasan...masa ya gik sekolah. mak mek suroh nutok kacang goreng..kmk dgn selamba sambil nutok sambil ya makan lebihan kacang..bila dh ngunyah kali k-2, tersembur kacang ya dari mulut..hehehehehe..=0)

    BalasPadam

terima kasih ;)

klik iklan ini..macam² menarik!!

nuffnangx