4 Ogos 2011

adakah peluh berlebihan itu penyakit??

-saya terasa dengan statement itu.. hehe! penyakit peluh di tapak tangan..dan kaki. how lah?


PELUH BERLEBIHAN ITU PENYAKIT?

Lelaki yang berpeluh berlebihan di bahagian ketiak, tapak tangan, kulit kepala dan muka mempunyai keadaan yang dinamakan Hyperhidrasis. Walaupun secara saintifik sebabnya tidak dapat dipastikan, tetapi sesetengah pendapat menyatakan ia berkemungkinan disebabkan oleh penyakit, jumlah hormon di dalam badan mahupun keresahan. Tanpa pengetahuan, keadaan Hyperhidrasis masih boleh dikawal dengan menghindari situasi yang mengundang peluh seperti tergesa-gesa, kerap menukar pakaian dan pemakaian deodoran.
cth kaki yang kene penyakit ni. memang peluh nye!


MENYANYI BERI KEBAIKAN KEPADA KESIHATAN?

Menyanyi di dalam bilik air dapat memberi senaman ringan dan merelakskan otot di bahagian muka sebelum bercukur. Selain itu ia juga dapat menjadikan kulit mudah lentur. Air yang suam atau sedikit panas dapat melembutkan rerambut. Menyanyi sebelum tidur adalah lebih baik dari selepas bangun. Kulit dapat melalui proses pemulihan ketika tidur.
****************************************
Saya pun ada penyakit ni.. tapak tangan saya memang kuat berpeluh..tapak kaki juga.  masa sekolah dah lepas saya habis sekolah sampailah kini..saya masih alaminya. cuma sekarang tengok keadaan juga.. ada masa ia kerap keluarkan peluh.ada waktu tidak berapa.tapi saya tidak sehebat kawan yang saya pernah kenal ni.. namanya ALAN. aktif sangat peluh dia kat tapak tangan..siap bawak sapu tangan. memang tak sampai seminit lepas dia lap.. ade lagi peluh tu. sumpah tak tipu. heh! sampai ada waktu memang kalu boleh malu untuk dia bersalam kat member dorang. hehe! 

kalu nak baca pengalaman yang kene hyperhidrasis ni , meh saya kasi link

1 ulasan:

  1. saya antara yang mengalami masalah hiperhidrosis..nervous sikit, berpeluh.huhuhu

    BalasPadam

terima kasih ;)

klik iklan ini..macam² menarik!!

nuffnangx