19 Oktober 2011

(Gambar kembar siam)-Dikorban untuk selamat nyawa kembar


Seorang ibu yang melahirkan anak kembar siam perempuan mungkin terpaksa mengorbankan bayi yang lebih lemah bagi menyelamatkan kembarnya. Kembar siam itu berkongsi tubuh dengan dua kaki, dua jantung, dua perut dan dua tulang belakang.

Mereka dilahirkan secara pembedahan Caesarean Rabu minggu lalu dan doktor di Vietnam berkata, seorang daripada pasangan kembar itu mungkin terpaksa dikorbankan bagi menyelamatkan kembarnya. Dua beradik kembar itu dikatakan mengalami bentuk kembar siam yang jarang berlaku iaitu dicephalic parapagus. Ia bermakna hanya satu tubuh yang membesar di dalam rahim dan disebabkan kedua-duanya berkongsi tubuh yang sama, mereka tidak dapat dipisahkan dengan sempurna.

Ibu kembar siam itu yang berusia 35 tahun diberitahu dia akan mempunyai anak kembar kerana terdapat dua degupan jantung selepas melakukan imbasan ketika kehamilannya. Pakar sakit puan, Dr Dao Trung Hieu berkata, organ dalaman dua kembar siam itu perlu diperiksa sebelum pakar membuat keputusan akhir mengenai masa depan mereka.

“Kembar siam itu dalam keadaan sihat. Ini adalah kes kembar dicephalic parapagus kerana mereka mempunyai dua kepala, dua leher dan berkongsi tubuh mulai dari bahagian dada. Selain daripada mempunyai dua kaki, dua lengan, dengan salah satu tangan mempunyai enam jari, lengannya juga tidak sempurna dari belakang. Organ dalaman kembar itu agak rumit. Selepas pemeriksaan selama dua jam, kami dapati mereka mempunyai jantung yang bersambung dan berkongsi dinding antara dua ruang di atasnya. Kedua-duanya mempunyai kecacatan kardiovaskular tetapi keadaan kembar di sebelah kanan lebih serius,” katanya.

3 ulasan:

  1. nauzubillah..takut nangga nak gitok.

    BalasPadam
  2. Hanya tuhan yang tahu akan nasib umatnya...apa pun di harap keluarga ini akan lebih tabah, marilah kita mendoakan agar semunya selamat...AMIN

    BalasPadam
  3. Rumit sangat tuh. Camner lah doktor nak pisahkan kembar yang dikorbankan tuh?


    Terbaru dari Logokoko:

    [U] Suis

    [U] Wajah Siti sekiranya simetri sempurna

    [U] Kesian budak nih...

    BalasPadam

terima kasih ;)

klik iklan ini..macam² menarik!!

nuffnangx